maandag 29 april 2013

Zoeken naar doelen


Wat wou ik de kinderen van de leeftijdscategorie 3-6jaar bijbrengen? Hoe en wat kon ik hen leren waarbij mijn onderzoeksvraag (link tussen context-kleur) terugkwam op een vernieuwende manier? Ik bedacht me dat ik eigenlijk geen totaal nieuw concept/spel moest bedenken om een vernieuwende richting uit te slaan. Ik kon ook een variatie maken op een bestaand spel/boek wat een nieuwe functie zou krijgen. Ik liet de punten waaraan ik me tot dan toe aan had gehouden, zoals het spel spelen in klasverband, achterwege en focuste me volledig op een doel voor mijn spel/boek. 

Voor mijn prentenboek kwam ik uiteindelijk uit op een soort letterboekje zoals je er ook hebt voor het eerste leerjaar, om hen taal aan te leren. Een inspiratiebron voor dit soort boekjes: http://www.mariavaneeden.nl/.
Kinderen tussen 3-6jaar zouden voor het eerst met context, kleur en vorm worden geconfronteerd op een educatieve manier. Het letterboekje liet hen letters met kleur en vorm linken door middel van de letter (bijvoorbeeld; de K van kus)  in rood te plaatsen, met een abstracte afbeelding van een kus bij. Zo is dit een beginnend leerboekje om letters te linken aan kleur en vorm. Ook kon dit door middel van meer tekst in het boekje een voorlees boekje worden, alsook een boek die de kinderen alleen konden bekijken. De tekst kan dan bijvoorbeeld zijn ‘ de K van kus die ik geef op je neus’. Er werd enthousiast gereageerd op dit idee en ik mocht een scenario uitschrijven om dit idee uiteindelijk te kunnen uitwerken. Er werd me wel aangeraden rond thema’s te werken die herkenbaar zijn voor het kind (en misschien ook een leerrijke functie konden vertegenwoordigen) zoals de routine van het opstaan of dergelijke. De dag van het kind uitstippelen als het ware en meerdere boekjes maken: 'het ontbijt', 'in de klas',....enzovoort. Schetsen van deze idee stelling kan u hieronder zien;
Ik moest tegen volgende week dus zorgen voor een volledig scenario en al mogelijke schetsen maken hoe ik het boekje qua lay-out en illustratie zag naargelang uitwerking.




Het spel werd gelinkt aan het educatieve prentenboek, zodat deze ook verwand waren aan elkaar. Zo kwam ik bij een variatie van ‘mini loco’ terecht, waarbij de kinderen een prent moeten puzzelen van bv. een zon met de plaatjes en ze dan moeten omdraaien (zoals bij mini loco - https://www.reintroduced.nl/shop/mini-loco/) en er dan het woord ‘Zon’ in geel staat. Zo leren ze ook op een educatieve manier spelen en worden ze tegelijkertijd geconfronteerd met taal. Ik kon ook ipv ‘zon’, ‘warm’ zetten en de gevoelswaarde van de tekening omschrijven. Schetsen en een scenario voor dit spelletje waren ook gevraagd voor de volgende week. Ik bedacht me ook dat deze twee (boek en spel) aan elkaar gelinkt konden worden, niet enkel door hun doel van het educatief leren. Zo konden de tekeningen en woorden uit het spel overeenkomstig zijn met deze vanuit het boekje, maar dan op een minder abstracte manier weergegeven. Dan konden deze twee samen verkocht worden als de uitwerking qua stijl ook samen ging. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten