zondag 12 mei 2013

afwerking details

Tegen de volgende week had ik alreeds verschillende schetsen en dergelijke uitgewerkt voor het spel en de boekjes. Voor de boekjes had ik alreeds een volledig scenario geschreven waarin alle letters uit het alfabet voorkwamen (buiten q en x), om de kinderen dus voor de eerste keer met deze vormen (letters) te laten omgaan. Toch kwamen er bij de consult bedenkingen tevoorschijn of het theoretisch gezien wel haalbaar was aangezien kinderen op deze leeftijd geen letters kennen en ze door de boekjes ineens het hele alfabet krijgen opgezadeld. Er werd een alternatief gezocht en uiteindelijk kwam ik terecht bij spelling. Het boekje zou nog steeds een educatieve functie vertegenwoordigen maar niet op zo'n hoog niveau; de bedoeling was dat het voorleesboek zich richtte op de spelling van de woorden zodat de kinderen hier alvast aan kunnen wennen. De uitspraak was hierdoor erg belangrijk waardoor ik de woorden groter weergaf maar hier moest natuurlijk ook een uitleg bij komen te staan, zodat de verteller weet wat de bedoeling is. De woorden en letters werden wel nog steeds gelinkt met kleur, zodat de kinderen deze ook aan elkaar kunnen linken (vb. zon = geel). Ik had nu reeds twee boekjes af genaamd 'mijn woensdag' waarvan dan vijf verschillende delen van werden gemaakt: 1.Opstaan, 2. Ontbijt, 3. School, 4. Thuis en 5. Slapengaan, mits natuurlijk enkele aanpassingen aan grootte van de tekst of aan de illustraties - zie hieronder. Er werd me gevraagd tegen volgende les een dummy af te drukken van mijn boekjes, om te kijken of de tekst en afbeeldingen duidelijk waren en de grootte ervan goed zat. 


                                          Boekje 'mijn woensdag' deel 1 - opstaan
         

                                               Lay out cover boekje 1 + logo fictieve 'uitgeverij' 


                                          
                                           Boekje 'Mijn woensdag' deel 2 - Ontbijt
  

                                                 Lay out cover boekje 2 + logo fictieve 'uitgeverij' 




Het spel was ook educatief en deels gelinkt aan de prentenboeken door de link met kleur en context. Het idee van tekst op de achterzijde te gebruiken (bv. puzzel van beer, op achterkant de B) werd rap afgeraden omdat kinderen deze letters niet kennen en dit dus geen meerwaarde heeft om hen iets bij te leren. Ik kwam op een ander idee dat wanneer de puzzel gemaakt was en door middel van een omdraaisysteem (zoals bij mini-loco) de achterkant te zien is er een link naar de voorkant getoond word. Voorbeelden: 
- link tekst; een aap op de voorkant en een appel op de achterkant, ze beginnen allebei met de letter a dus was dit ook gelinkt aan spelling. Ik kon hier nog een stapje verder in gaan en kleur ook betrekken als dit mogelijk was zoals een beer op de voorkant en een bruine bal op de achterkant.
-kleur linken: een zon op voorkant, een banaan op achterkant. 
-context linken: regen op de voorkant, een paraplu op de achterkant.
Na de consult werden deze allemaal verworpen omdat de educatieve functie nu miniem was. Er bleef enkel een puzzelspelletje over als het ware. Na nog enkele bedenkingen werd me aangeraden een systeem te zoeken waarbij kinderen nog iets meer kunnen bijleren tijdens het puzzelen, wat het uitdaagt. Ook werd me erop gewezen dat kinderen moesten weten waar de puzzelstukjes moesten gelegd worden, wat ik in dit systeem zou moeten integreren; hiervoor mocht ik niet te moeilijke wegen inslaan aangezien de leeftijdscategorie 3-6jaar is. 
Hieronder de eerste schetsen voor het spel, gelinkt met de prentenboeken door dezelfde stijl qua illustratie. Deze schetsen zijn ook enkel gebaseerd op het eerste idee: link met tekst. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten