zondag 26 mei 2013

laatste details spel

Ik kwam op een nieuw gegeven uit om kinderen educatief  iets bij te brengen, namelijk de verschillen tussen groot-klein, dik en dun, vol en leeg,....etc. Ik werkte dit eerst uit op dezelfde manier als de voorgaande ideeën: één gegeven op de achterkant, één op de voorkant. Toch vond ik dat het spel niet helemaal correct was omdat het educatieve op beide kanten staat, wat verwarrend of moeilijk kon zijn voor mijn leeftijdscategorie. Ik besloot dat de voorkant kon bestaan uit 2 beelden die mijn nieuwe educatieve bijdrage zouden bevatten en de achterkant nog een verrassingselement / beeld. Ten slotte kwam ik bij de twee laatste uitwerkingen uit waarvan één gekozen werd. Omdat vele kinderen houden van dieren wou ik deze ook in het educatieve proces betrekken, om het ook interessant voor de kinderen te maken en hun ook op deze manier te overtuigen dat iets bijleren best plezant kan zijn. Het eerste idee bestond uit de leefwereld van dieren die op de voorkant weergegeven werd op twee manieren (groot-klein, donker-licht, veel-weinig, vol-leeg,...etc.), waarna op de achterkant zicht het dier bevond wat je terugvind in het beeld op de voorkant. Zo vergrootte het ‘leerproces’ door de twee verschillende, educatieve gegevens die in het spel werden gebruikt. Het tweede voorbeeld bestond uit drie beelden op de voorkant van voedsel, waarna op de achterkant ook het dier stond wat deze voedselbronnen eet. Hier had ik echter het voorgaande probleem dat het educatieve op de twee zijdes stond dus werd het andere gekozen om uit te werken, de eindfase van mijn master proef begon.


Het werd dus een educatief spel wat kinderen meer inzicht gaf in verschillen tussen uiterste en waarbij ze ook iets over de dierenwereld uit hun buurt bijleerde. Ik richtte me vooral op dieren uit hun nabije omgeving zodat de kinderen ook de kans hadden deze diertjes te zoeken als ze hierin geïnteresseerd waren, omdat ik in het spel aantoonde waar ze deze dieren konden vinden. Ik koos voor vier puzzelstukjes om het niet te moeilijk te maken voor de kinderen. Ze leren namelijk al genoeg bij zonder hen te belasten met een moeilijke puzzel wat hun enthousiasme ook weg zou nemen. De puzzel werkte ook in twee richtingen; als ze eerst de achterkant maakte met het dier en deze dan omdraaide zou het systeem qua leerzaamheid niet onderdoen en zelf een extra pluspunt geven aan het spel; de creativiteit bevorderen. De stijl van de illustraties werden gelinkt aan de prentenboeken, alsook het educatieve aspect van beide sporen. Hieronder de uiteindelijke (digitale) beelden voor het spel, foto's van het eindresultaat volgen. Ook maakte ik een ontwerp voor een speldoos, zie onderaan.

                                                      VOORKANT                ACHTERKANT
Voorkant speldoos
Achterkant speldoos


Geen opmerkingen:

Een reactie posten