woensdag 3 april 2013

SPOOR 1 - idee uitwerking fase 2


Na de feedback zocht ik de kunstenaar op die vernoemd werd in de vorige consult, en hoewel hij me inspiratie gaf door zijn werk wou ik niet in deze stijl verdergaan. Ik vind dat het voor kinderen niet te moeilijk moet zijn om vormen te herkennen en dit was bij één van zijn werken wel het geval: de laatste afbeelding in de rij. De andere gaven me wel wat inspiratie in mijn volgende ontwerp fases.




Er werd nog verder gezocht naar mogelijke uitwerkingen en inspiratiebronnen en ik vond nog een kunstenaar / auteur die ikzelf erg interessant vond. Zeker de manier waarop zei met vorm en kleur gaan werken is erg abstract en origineel. 

Antonio Ladrillo - boekje: '¡Oh! ¡Un zig-zag!'
    = een abstract boekje met voornamelijk kleur en vorm in de hoofdrol. Het verhaal gaat over lijnen op een erg 
       'menselijke manier' omdat hij in het boek beschrijft wat lijnen graag doen.


Ook zijn andere werken zijn erg 'basic' maar zeer geliefd en origineel. Zo heeft hij ook een T-shirt collectie met zijn ontworpen vormen op. U kan hieronder al twee ervan bekijken of surfen naar: http://www.antonioladrillo.com/



Na het onderzoek naar mogelijke werkvelden / inspiratiebronnen belande ik toch steeds weer bij het originele idee van een gepersonaliseerd  prentenboek door middel van kleur en besloot een verder scenario uit te denken voor mijn idee. Ik dacht aan het onderzoek waarbij kinderen één favoriete kleur hebben en hier niet vanaf willen stappen. Zo bedacht ik een scenario waarbij het hoofdfiguur eerst de minst favoriete kleur van het kind meedraagt (schuifvlak voor kleurpapier in het midden van het boek) en zoekt naar zijn ultieme kleur, waarna deze van kleur veranderd in de lievelingskleur van het kind (schuifvlak voor kleurpapier op einde van het boek). Ik wou dit ook niet de enige interactieve factor maken in het boek en bedacht, aan de hand van een dummy, nog enkele elementen die mogelijk zijn in mijn pop-up boek zoals openklap vakjes, draait elementen,ect. waardoor de kinderen ook de achtergrond konden veranderen naar hun smaak vb. Groene boom,… (=sfeer)




Ik begon me ook te bedenken wat ik op de achterkant van iedere pagina wou zetten want zoals ik al gezegd heb wilde ik deze benutten. Het konden bijvoorbeeld andere personages (dieren) in het boek zijn die de gemeenschappelijke vorm van het hoofdpersonage meedragen. Ik begon in adobe illustrator dieren te tekenen met mijn vorm van het hoofdpersonage erin (abstracte vogel - zo genoeg mogelijkheid voor andere dieren). 
 Na de uitwerking van enkele dieren stuitte ik op een mogelijke ondergang van mijn idee; als ik de kleur van mijn hoofdpersonage vrij wou laten had ik een probleem met de kleuren van de andere figuren, namelijk dat als ik bijvoorbeeld de mol bruin maakte, hij een deel van de kleur van het hoofdpersonage met zich meedroeg. Hierdoor kreeg je vreemd uitziende dieren en de enige manier om dit op te lossen was volgens mij door deze dieren in verschillende kleuren te zetten. Toch wouden de begeleiders hier niets van weten, ze vonden dit gegeven net intressant om iets mee te doen en werden er tijdens deze consult al enkele ideeën naargelang uitwerking geuit. hieronder kan u de 'bizarre dieren' zien die goedkeuring van de begeleiding genoten en waarop ik mijn verdere uitwerking zal verder zetten. 











Geen opmerkingen:

Een reactie posten