maandag 8 april 2013

SPOOR 1 - idee uitwerking fase 3


Voor het boek werkte ik een verder verhaal uit die mogelijk was bij de schetsen die goedgekeurd waren. Zo kwam ik bij het scenario terecht waarbij de kinderen moeten raden welk diertje het hoofdpersonage is. Ze krijgen  de andere dieren te zien met in hun favoriete kleur het hoofdpersonage telkens getoond als deel van het getoonde dier. Op het einde wou ik dan vogels zoals een uil of kip betrekken met de tekst ‘je bent in de buurt’ of iets dergelijks, zodat het kind makkelijker kan raden naar het hoofdpersonage, namelijk een vogel. 
Om kleurcontrasten te creëren koos ik voor vlakke kleurachtergronden die in contrast komen te staan met de kleur van het hoofdpersonage, namelijk de lievelingskleur van het kind. Zo leert het kind ook de ervaring rond deze kleuren; welke kleur hij ook kiest , het veranderd heel de sfeer van het boekje. 




Het idee was echter nog te ver gezocht omdat het te moeilijk is voor kinderen deze vorm te herkennen en hieraan een vogel te linken, vooral ook omdat de tekeningen erg abstract zijn. Kinderen hebben bij vragen ook antwoorden / oplossingen nodig om het voor hen interessant te maken. Ze moeten zelf dingen kunnen ontdekken in het boek om zo een leerrijke en plezante ervaring voor hen te creëren. Dit kon ik overigens bereiken door verschillende elementen van een pop-up boek toe te passen en niet enkel de uitsparingen / gaten, maar ook draai - elementen, luikjes, etc. Het idee mocht dus op een andere manier uitgewerkt worden. Ook was er geen duidelijke link meer met mijn Research waardoor ik dit aspect ook terug moest zien te brengen in de uitwerking.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten