maandag 22 april 2013

SPOOR 1 - idee uitwerking fase 4

Voor de vakantie kreeg ik nog enkele nuttige tips mee waar ik in de verdere idee ontwikkeling op moest letten. Ik had tot nu toe enkel losse elementen getoond die deel uitmaakte van het totaalconcept, maar de begeleiders kunnen natuurlijk niet zien wat ik voor ogen had. Er werd me benadrukt een geheel concept klaar te stomen tegen de volgende presentatie, zodat ze een beter beeld konden vormen wat ikzelf voor ogen hield. Ook moest ik mijn onderzoeksvraag beter op de uitwerking betrekken omdat deze niet meer geheel zichtbaar geacht werd. Het kinderboek moest een leerrijke toon verkrijgen maar hiermee moest ik ook rekening houden met twee belangrijke aspecten bij prentenboeken: herhaling en oplossingen geven (anders te moeilijk voor de kinderen). 

Ik begon een verhaal uit te denken bij het figuurtje wat ik al had, een vogel, en bedacht hoe ik het best de interactie van het kind hiermee kon betrekken en besloot een interactief pop-up boek te maken waarin je het personage moet zoeken in de verschillende pop-ups. Zo zou het kind door middel van het beluisteren van het verhaal (tekst) te weten komen waar deze figuur zat. Kleur en tekst (+ vorm) waren hierdoor gelinkt aan elkaar omdat de tips die de kinderen in de tekst verkregen enkel over kleur-vorm zou gaan. Zo werd dit boekje een zoekactie aan de hand van deze 3 aspecten, wat mijn onderzoeksvraag goed benadrukte. Ook was door de verschillende pop-ups interactie en verrassing en door de tekst zou ik herhaling creĆ«ren. Ik maakte een storybord en schreef een volledig verhaaltje uit over 'Keesje het pimpelmeesje' en maakte een dummy om het 'totaalconcept' te kunnen tonen (hieronder beelden van de dummy en voorbeeldtekst). 

Keesje wil niet naar de dokter
Hij verstopt zich in het huis
Moeder is boos en roept; Keesje, waar ben je?
Weet jij wie moeder is?
Keesje zit verstopt in de donkerste, grootste schuilplaats
Weet jij waar keesje is?


Keesje wil niet naar de dokter
Hij verstopt zich in de tuin
Moeder en vader zien keesje niet
Hij zit verstopt achter de donkerste bladeren van de boom
Weet jij waar keesje is? 

Keesje wil niet naar de dokter
Hij verstopt zich in de speeltuin
Vader is nu boos en roept; Keesje, waar ben je?
Weet jij wie vader is?
Keesje zit verstopt achter een veelkleurige vogel
Weet jij waar keesje is?

Keesje wil niet naar de dokter
Hij verstopt zich in de klas
De juf van keesje vind hem, rechts achter het groene bord
Weet jij waar keesje is?



Na deze dummy te hebben uitgewerkt bedacht ik me dat dit waarschijnlijk als een te 'gewoon prentenboek' zou gezien worden, buiten het gegeven van de gelinkte tekst op kleur-vorm. Dit idee kon ik natuurlijk ook doorvoeren in een andere uitwerking dus begon ik over een meer abstract boekje te denken. Ik kwam bij een erg goede inspiratiebron uit, namelijk Leo Leonni met zijn prentenboek 'blauwtje en geeltje'
Hij werkte hierin met abstracte vormen die hij menselijke eigenschappen geeft waardoor kleur en vorm letterlijk de hoofdpersonage spelen, een vernieuwend en mooi prentenboek (zie voorbeelden hieronder).






Ik kon het verhaal van mijn vorige versie wel gebruiken maar hier een abstracte versie op maken. Ik begon met een digitaal storybord om te bepalen of dit zou werken als prentenboek, met erin vermeld welke pop-ups zouden gebruikt worden bij iedere afbeelding. Natuurlijk was deze digitale versie te afstandelijk dus begon ik voor de uitwerking met ecoline op papier te werken. Net zoals het voorgaande idee zat er door de pop-ups verrassing in en door de link met tekst op kleur en vorm herhaling en vernieuwing qua prentenboek. 



Storybord abstracte versie

Dummy met ecoline


Later die vakantie kreeg ik nog een ingeving voor een andere uitwerking, die meer aansloot bij mijn voorgaande verhaal over de vorm van een vogel die in verschillende dieren te herkennen is. Deze uitwerking kon ik ook naar de link van tekst - kleur (+vorm) omzetten om zo de link met de onderzoeksvraag hiermee te betrekken.
Keesje het pimpelmeesje zou in dit verhaal op avontuur gaan in het dierenrijk en zo ook in verschillende vormen bij dieren te aanschouwen zijn. Het werd een zoekboek naar Keesje door middel van tekst te linken aan kleur-vorm, zoals bij het voorgaande idee. Alleen de verhaallijn en hierop natuurlijk illustraties veranderde. Doordat bij deze vorige uitwerking mijn dieren te abstract werden weergegeven (digitaal getekend in adobe illustrator) besloot ik deze keer ze te tekenen, om toch een intressant prentenboek voor de kinderen te verkrijgen. Ook kwam er bij dit verhaal herhaling en verrassing terug voor de kinderen en leerde ze bij over kleur en vorm (zie onder).

Vorige tekenversie  
Waar is keesje? Hij is nu lichtblauw
Daar is keesje! hij komt zijn vriendje de wasbeer wakker maken.
Waar is keesje? Hij is nu felrood
Daar is keesje! hij komt kijken naar de eitjes van mama kip.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten