zaterdag 6 april 2013

SPOOR 2 - idee uitwerking fase 2


Ik begon voor het spel aan een nieuwe start en probeerde het grootser te bekijken, zoals me was aangeraden.  Door de  foto’s van de projecten op de site  www.tarantellaspielerei.be werd ik geïnspireerd om een tool box te maken met kleur – vorm. De bedoeling hierbij was dat het kind een kleur en vorm trekt (geen vrije keuze) en hiermee iets moet maken. Op deze manier was het kind beperkt in kleur en vorm en kon deze op een andere manier naar deze twee aspecten kijken. Ze waren ook niet in grootte mate beperkt omdat er nog veel vrije ruimte is om dingen te doen rond deze twee elementen, en zo leerde ze ook de mogelijkheden van deze kleur-vorm door middel van een interactief proces. In deze tool box bevonden zich dan verschillende materialen die gebruikt konden worden, afhankelijk van het vorm/kleur. Vb. Gele kleurpotloden, stiften, blokken, stempels / stickers met hun vorm en kleur, enzovoort. Dit spel kon klassikaal worden gespeeld en ik focuste me vooral op een leerrijke ervaring dan op het winnen van een klassiek spel. De link met het boek was hier wel verdwenen, maar deze band met het boek moest er niet perse zijn, zoals in mijn voorgaande idee wel was.  
Toch was het nog steeds niet wat de leerkrachten ervan verwacht hadden al vonden ze het idee van de 'tool box' nog wel goed. Ik kon proberen dit aspect op een andere manier te bekijken en uitwerken. Er moesten meer variaties en mogelijkheden zijn voor de kinderen en het spel moest iets bijbrengen aan deze jonge generatie, wat ze niet voldoende vonden in het idee van de tool-box. Het doel was een leerrijke ervaring te creëren door middel van het spel zoals kinderen bijvoorbeeld zelf een beeld laten herontwerpen of iets dergelijks. Er werd me aangeraden inspiratie te zoeken in kunstwerken, het Bauhaus en de kleurenleer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten