maandag 22 april 2013

SPOOR 2 - idee uitwerking fase 3

Bij het spel zat ik op dat moment wat vast omdat ik niet wist wat ik nog zou kunnen doen hiervoor. Ik had van de begeleiders meegekregen eens binnen de kunst naar inspiratie te zoeken dus begon ik bij dit onderzoek.
Uiteindelijk kwam ik op video's van 'Man bijt hond- kunstzaken' uit waarbij ze kinderen naar kunst laten kijken en hun eigen gedacht laten zeggen. Het hielp me verder op weg naar een mogelijk uitwerking. De verschillende video's kan u op deze site bekijken; http://www.cobra.be/cm/cobra/boek/2.11268, hieronder alvast een voorbeeld.




Het filmpje deed me uitgaan naar nieuwe mogelijkheden om een spel te creëren. Ik kon bijvoorbeeld kinderen door middel van kunst op een andere manier met kleur - vorm laten omgaan, waardoor het een vernieuwend en leerrijk spel zou worden. Een belangrijk aspect binnen de video vond ik dat de kinderen een eigen verhaal gingen bedenken bij ieder kunstwerk, waardoor het verhaalaspect terug hieraan gebonden werd. Ik kon op deze manier de 3 aspecten vorm-kleur en context terug samenbrengen, zoals ik in mijn idee van het prentenboek ook gedaan had. Het spel kon een klassikale activiteit/spel zijn waarin de kinderen op een nieuwe manier met kunst-kleur-vorm en context konden leren omgaan. 
Mijn 1ste uitwerking bestond uit een zoekspel waar de kinderen verschillende kaartjes met kunstwerken op krijgen, waarna één kind naar voren mag komen. De leerkracht laat dan een kunstwerk zien die het kind moet beschrijven, enkel door middel van dialoog over kleur - vorm. De andere moeten dan raden over welk kunstwerk het gaat. Zo kreeg ik een samenhangend geheel met tekst - kleur en vorm en leerde ze ook iets van kunst bij, op een leuke en interactieve manier. 
Mijn 2de idee was feller op de video gebaseerd omdat ik het intressant vond dat de kinderen een eigen verhaal gingen filosoferen bij ieder kunstwerk. Ik bedacht hierbij een eigen werk te maken wat gebaseerd was op de cobra-kunstwerken, omdat deze bij kinderen zeer geliefd zijn door de vele kleuren en mogelijkheid tot fantasie.
Ik zou dan eigen beelden maken met abstracte vormen die dan uit elkaar konden worden gehaald en waarmee de kinderen dan iets nieuws konden ontwikkelen en een eigen verhaal aan naaien (met deze abstracte vormen). 
De verschillende delen van het oorspronkelijk werk worden dan op deze manier anders gebruikt en iets geheel nieuws van gemaakt, wat eigenlijk een recreatie van het oorspronkelijke werk zou vormen. 
Zo was er ook meteen een link met het prentenboek van de abstracte vormen die gebaseerd was op Leo Leonni, die beide abstract waren uitgewerkt en beide het doel hadden de kinderen op een vernieuwende manier met de 3 elementen (vorm-kleur-context) te laten werken/omgaan.

Toch waren deze uitwerkingen niet vernieuwend genoeg en moest ik een duidelijk doel hebben wat ik met dit spel wou bereiken. Het moest echt iets bijbrengen aan de kinderen, hen iets leren. Er werd me aangeraden een duidelijk inhoudelijk scenario, een doel neer te schrijven tegen de volgende week en niet zozeer met uitwerking verder te gaan, om zo tot nieuwe ideeën te komen en nieuwe wegen te kunnen inslaan. Hetzelfde gold voor de uitwerking van het boekje; dit moest alsook meer vernieuwend en leerrijker zijn, wat nu nog niet voldoende was.   



Geen opmerkingen:

Een reactie posten