maandag 11 februari 2013

Resultaten schoolonderzoek

Ik had alreeds de steekkaarten getoond waarop ik mijn resultaten zou formuleren, hieronder kan u deze bekijken, met het totaalaantal 'stemmen' op iedere kleur bijgevoegd. U kunt aan de linker bovenkant zien op welk verhaal de resultaten gebaseerd zijn, alsook een kleine afbeelding van de illustraties van de auteur. Onder elke steekkaart staat een grafiek waarop u de meest gekozen kleur bij ieder verhaal beter kan analyseren en vergelijken met de kleuren die de auteur voor het boek gekozen heeft. Hieronder kan u ook nog eens de kleurkeuze per leeftijdscategorie bekijken, zodat u hierover ook een licht beeld heeft, al is het totaal van de kleurkeuze natuurlijk belangrijker. Ook heb ik niet evenveel klassen van iedere leeftijd kunnen doen en waren de zesjarigen schaars: enkel de kinderen in het laatste kleuterklasje die alreeds verjaard waren kon ik hierbij rekenen. Ik kon niet in het eerste studiejaar mijn onderzoek doorzetten, omdat dit moeilijk was voor de school om deze lessen zomaar te onderbreken. 


Bij het eerste verhaal 'vos, haas en de ballon van uil' kwamen voornamelijk de rode en blauwe tinten terug in de keuze van de kinderen.Hoewel er in het verhaal een 'blauwe ballon' voorkomt, liet ik de kleur van deze in mijn vertel-versie achterwege, wat opmerkelijke resultaten teweeg bracht. De kinderen kozen voornamelijk blauw, voor de kleur van de ballon hoewel sommige hier een rode kleur aan toeschreven. Toch had ik deze kleur niet vernoemd tijdens het verhaal, wat zeer verrassend was. Ook kozen de kinderen meer voor groen ipv bruin voor het bos, hoewel ik in mijn verhaal verteld had dat de bladeren van de bomen vielen en het dus herfst was. Hieruit besloot ik al hoezeer de eigen fantasie van de kinderen meespeelt bij de kleurkeuzes.



 Bij het 2de verhaal 'Kikker en de stoelendans' kon ik zowel de rood-roze tinten, de groene en witte tinten vergelijken met deze van de auteur. De groene en witte tinten waren door de kinderen gekozen met logische redenen; de kikker was groen, de eend wit. Hiermee kwam ik tot de conclusie das de vergelijkbare kleuren (auteur-kinderen) voornamelijk logisch gewijs werden gekozen. Maar wat wel interessant was waren de achtergrondkleuren die de kinderen toch anders wouden zien als de auteur gekozen had. 



Bij verhaal 3 'Van de ezel die bleef staan' waren de resultaten het verrassendst. Zowel de grijze, rode, blauwe en zwarte tinten werden door de kinderen massaal gekozen. Zoals ik al eerder waarnam; grijs werd gekozen voor de ezel, wat dus een logische keuze was. Maar rood werd gekozen voor het huis (dit kwam niet in het verhaal voor, ik had enkel verteld dat de familie op vakantie vertrok en hier fantaseerde de kinderen een huis bij), waarop de fantasie weer naar voren kwam. Zwart werd gekozen voor de 'slechte' man, de ezel zijn staart en het touw (zowel rood werd gekozen voor het touw). Bij dit verhaal kwamen de kleurkeuzes het meest overeen tussen de auteur en de kinderen.




Bij het laatste, vierde verhaal 'kleine ezel en de durfal' kwamen de zwarte en grijze tinten voornamelijk terug bij de kleurkeuzes. De kinderen hadden deze vooral gekozen doordat het verhaal voor een groot deel (en het laatste deel-wat kinderen het meeste van onthouden) ging over een donkere grot. De blauwe kleur kwam ook terug in de top5 maar waarom deze werd gekozen heb ik niet nagevraagd. Het was zeker een zeer interessant onderzoek, met verschillende verrassende resultaten. In het volgende bericht som ik mijn bedenkingen over het onderzoek nog eens op waarna mijn eerste ideeën voor uitwerking worden omschreven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten