maandag 11 februari 2013

Bedenkingen onderzoek en mogelijke uitwerking


- Jongere kinderen (3jarige) houden vaker vast aan één bepaalde favoriete kleur, de oudere kinderen letten al meer op het verhaal of vorm en gaan hierop hun keuze baseren, ongeacht hun eigen lievelingskleur. 
-De kleuren van de illustrator - kinderen komen vooral overeen als het gaat om 'logische kleurkeuze'.   bijvoorbeeld: kikker=groen, ezel=grijs.
-Eigen fantasie / inbreng van de kinderen speelt een grote rol in hun kleurkeuzes. 
-Primaire kleuren blauw, rood en geel scoren bij kinderen het hoogste.


Wat is hiermee mogelijk? Op wat wil ik me baseren?
Ik wil me bij mijn eerste spoor / uitwerking vooral baseren op het feit dat de kinderen hun eigen fantasie laten meespelen (eigen inbreng belangrijk). Mijn eerste gedachte hierbij was een INTERACTIEF SPEL of dergelijke, waarbij kleur natuurlijk de hoofdrol speelt en men kan spelen in klasverband. Zo kan ik de kinderen interactief laten omgaan met kleur en spel, wat gebaseerd is op de bedenkingen van mijn onderzoek.
voorbeelden: -Verhaal waar ze zelf bepalen hoe deze verdergaat of afloopt  
                     vb. http://www.youtube.com/watch?v=4ba1BqJ4S2M
                    -Spel met vorm, kleur en verhaal wat in klasverband kan worden gespeeld

Bij mijn tweede spoor / uitwerking wil ik me vooral baseren op een VERNIEUWEND PRENTENBOEK MET KLEUR ALS HOOFDPERSONAGE. Hierbij zou ik een passend, eenvoudig verhaal moeten bedenken waarbij ik kleur abstract ga weergeven in een vormelijke weergave. voorbeeld: Echo= prentenboek waarbij geluid word omgezet in typografie. Ditzelfde zou ik willen doen maar dan met kleur.




FEEDBACK SPOREN 1&2
Beginnen met beleving van kleur bij kinderen te onderzoeken; leer hen nieuwe kleurenleer aan met jouw eigen
inbreng van kleur gekoppeld met vorm. vb. bol= blauw, theepot = rood,.... 

Erna hieraan verhaal koppelen (het verhaal ontstaat door de kleur en vorm) + eerste spoor (interactief spel) aan
deze vorm-kleurstudie koppelen = verwerken voorgaande idee in een spel. Moet eenvoudig blijven voor kinderen!
vb. poppenkast over kleur : levende objecten/kleuren zoals de blauwe bol of rode theepot 
Papierstructuur ook erg belangrijk om meer 'gevoel' aan het verhaal of kleur/vorm te geven !
Opzoekwerk:auteurs die met geometrische vormen werkt 
                     - Kleur in kunst (mondriaan, abstracte expressionisten: voorbeelden onderzoeken)
                     - Kleur bijvoorbeeld linken aan objecten die deze kleur niet hebben





Geen opmerkingen:

Een reactie posten