vrijdag 22 februari 2013

Foute Uitwerking

Na de bedenkingen van mijn schoolonderzoek (ivm kleur) te hebben opgesomd en overlopen met mijn begeleiders begon ik aan een mogelijke uitwerking. De feedback 'eigen kleurenleer' en 'kleur kan niet zonder vorm' bleven door mijn hoofd spoken waardoor ik hierop een uitwerking bedacht, wat niet de bedoeling geweest was, zo ontdekte ik al gauw. 
Na nog verder onderzoek naar de basisvormen en basiskleuren (primaire kleuren scoorde namelijk het hoogst bij het schoolonderzoek) besloot ik namelijk de drie basisvormen + basiskleuren te gebruiken om een eigen 'kleurenleer te creëren. Ik onderzocht eerst welke kleur en welke vorm samen het sterkste contrast vormde; hieronder de resultaten / conclusie van deze schetsen. 


Nadien maakte ik met deze vormen verschillende figuren, iedere vorm behield hierbij zijn 'sterkste kleur' (vierkant=blauw, driehoek=rood en cirkel =geel). Er werden ook vormen toegevoegd die dezelfde kleur kregen als de groep waarbinnen ze behoorde. vb. halve cirkel was ook geel, een rechthoek was ook blauw,...
Natuurlijk moest ik ook zwart en wit betrekken, om zowel donkere als lichte kleuren te verkrijgen. Deze kregen de vormen die niet binnen deze 3 groepen hoorde. Nadat de figuren gemaakt waren zouden de verschillende kleuren die aanwezig waren hierbinnen worden gemengt en zo kreeg je dan de kleur die het object hoorde te zijn, volgens mijn eigen samengestelde kleurenleer. Erna had ik nog een ander idee uitgewerkt, waar alle kleuren van het onderzoek op gebaseerd werden, in volgorde van hun score, zo werden de plaatjes meer kleurrijker en waren er meer mogelijkheden qua vorm - hier was het mengen van de kleuren uiteraard niet bij betrokken. (zie onderaan voorbeelden)  



Maar door me zo te focussen op 2 zinnen uit de feedback had ik mijn hele onderzoek overhoop gehaald. Er was geen link meer met het onderzoek (buiten het kleurpalet). Mijn begeleiders raadde me aan mijn onderzoek nog eens na te kijken en de bedenkingen hiervan terug door te nemen. Ook was het misschien niet slecht nog enkele bedenkingen bij op te schrijven, het mochten details uit het onderzoek zijn die ook interessant bleken voor een mogelijke uitwerking. Vanaf de research opnieuw beginnen was dus de boodschap !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten