vrijdag 11 januari 2013

Voorbereiding schoolonderzoek

Als eerste schreef ik de verhalen uit de vier prentenboeken in een verkorte versie op. Ik wou het onderzoek niet langdradig maken zodat de kleuters hun aandacht erbij hielden en het was ook niet de bedoeling de boekjes mee te nemen naar de scholen (de kleuters mochten de kleuren van de illustrator niet zien voor beïnvloeding op hun eigen keuze te voorkomen ). Ik maakte kleurkaartjes met de verschillende basiskleuren op, om het de kinderen makkelijk te maken hun keuze te maken, nadat ik het verhaaltje verteld zou hebben. Hierbij werd als feedback gegeven dat het appelblauw-zeegroen (turkoois) misschien weggelaten moest worden, omdat kinderen deze kleur misschien als groen ofwel blauw zouden aanschouwen.


Ik maakte ook kaartjes met figuren op (in verschillende kleuren), om de lievelingskleur van kinderen te achterhalen. Dit had ook een grotere waarde in mijn onderzoek: als de kinderen tijdens de verhalen vaak dezelfde kleur kozen, en deze ook opdook als zijn/haar lievelingskleur, zou dit een mindere waarde hebben voor het verhaal. Dan kozen de kleuters niet op gevoel van het verhaal maar enkel wat ze als kleur mooi vonden. 
Hieronder ziet u de verschillende kaartjes die ik hiervoor ontworpen heb, al kreeg ik de feedback eerder minder kleur gerichte afbeeldingen te tonen (vb. eend= geel). Zo kon ik eerder een ballon, trui of dergelijke aan de kinderen tonen. Als ik zou vragen; 'welke eend/auto....vind jij het mooiste?' was echter niet zeker of ze wel voor de voornaamste keuze (gele eend) zouden gaan dus moest ik dit eerst aan een nader onderzoek onderwerpen, vooraleer ik het onderzoek in de scholen zou beginnen. Ik besloot mijn buurmeisjes van 4 en 6 als 'proefpersonen' te gebruiken; hieruit zou uitwijzen of mijn onderzoek een goede basis had. Zo niet, moesten er aanpassingen worden gedaan aan de voorbereiding van het scholenonderzoek.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten