donderdag 13 december 2012

2de fase onderzoek KLEUR

Bij deze consult had ik weinig meer te tonen; het onderzoek liep op sommige vlakken wat vertraging op door het afhankelijk zijn van andere personen waarop gewacht moest worden. 
1. KLEURCONTRASTEN: Ik had op de site 'https://kuler.adobe.com/#themes/rating?time=30 onderzoek gedaan naar de kleuren binnen het boek 'phara' en was bij het complementair kleurcontrast terecht gekomen, maar aangezien ik andere boekjes moest nemen om me verder op te baseren was dit resultaat onbelangrijk.

2. SOORT PRENTENBOEK (+ LIEVELINGSKLEUR): Bij dit gegeven moest ik bepalen op welke categorie van prentenboeken ik me ging baseren: de meer bekendere boekjes, sprookjes,...? 
Omdat ik niet in cliché beelden wou vallen, zou ik de bekendere boekjes vermijden en me op minder bekende, maar intressante prentenboeken richten. Daarom deed ik in de bibliotheek aanvraag voor een lijstje met de meest en minst uitgeleende boeken van degene die slechts 3jaar of minder in de rekken stonden, rekening houdend met mijn prentenboeken +3-6jaar. De resultaten waren nog niet doorgegeven maar ik kreeg de goede raad me op meerdere bibliotheken te richten om de resultaten zo betrouwbaar mogelijk te maken. Ook kon ik me op een ander aspect richten: waarom niet gewoon de meest en minst uitgeleende boekjes van één uitgeverij voor het onderzoek nemen? Ik besloot mails te sturen naar verschillende bibliotheken binnen Limburg en ook een mail te zenden naar de uitgeverij 'de eenhoorn'.

Als ik eenmaal mijn boekjes heb waartoe ik me richt in mijn onderzoek ( 3 meest en minst uitgeleende) ga ik op bezoek in verschillende scholen om nog eens extra feedback te krijgen van de kinderen + hun lievelingskleuren en minst geliefde kleuren te achterhalen. Hierbij kreeg ik nog een waarschuwing om de kinderen niet direct te benaderen met vragen rond hun lievelingskleur maar hen op indirecte manier te ondervragen. Bijvoorbeeld: welke auto kies je? - auto in verschillende kleuren tonen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten