vrijdag 7 december 2012

ONDERZOEK KLEUR

Na de feedback van vorige keer begon ik aan een verder onderzoek naar 'KLEUR'. 
1. Kleurcontrasten
Net als de kleurenperceptie zijn de kleurcontrasten belangrijk voor de analyse van kleur. 
Deze tonen welke kleuren elkaar versterken en verzwakken. Zie in de volgende links: 
-  > Pagina 99 - 112, hoofdstuk 6 van het boek 'hardop kijken' - Ad de Visser 

2. Lievelingskleur kinderen 
Kinderen tot 4 jaar hebben nog geen specifieke ‘lievelingskleur’, ze experimenteren en gebruiken kleuren bij toeval. Wanneer men echter aan een kleuter vraagt wat zijn lievelingskleur is zal hij/ zij hier zeker op antwoorden, enkel omdat hij wil kunnen antwoorden. Toch kan je zien aan kleuren in de tekeningen van kinderen hoe ze hun voelen. Ik stuitte bij mijn onderzoek hierin op een bijzondere bron, die me inzicht gaf in dit gebied:

3. Berekeningen kleur in prentenboek 'PHARA'
Om mijn studies binnen het gebied 'kleur' te versterken begon ik aan het berekenen van de kleur in prentenboek 'Phara' , die ik in mijn eerder onderzoek alreeds gebruikt had. Ik berekende de kleur op mijn eigen manier: eerst deelde ik de tekening (pagina) in vier delen om hierna bij ieder vlak de kleur te berekenen. Het waren geen gelijke delen, omdat ik wou voorkomen dat er zich teveel kleur in één vlak bevonden. Om een beter inzicht te verkrijgen van mijn studie zette ik het verkregen aantal om in procenten. 







 Na deze studie paste ik de kleuren die het meeste voorkwamen toe op de kleurenpsychologie. De uitkomst was   
 toepasselijk voor het thema van het boek. De kleuren die het meeste voorkwamen waren...
 de roze tinten; zachtheid, onschuld & gezondheid, typische vrouwelijk 
 de lichtblauwe tinten; trouw en verantwoordelijkheid, veiligheid 
 de okergele (geel-bruin) tinten; optimisme & positiviteit, bron van vriendelijkheid = genieten van het leven,pessimisme tegengaan
 het wit: onschuld,zuiverheid, verfrissend en openheid

gegeven feedback: 
- de studie van de kleurcontrasten mocht verder uitgebreid worden; via de onderstaande site kon ik de meest 
  voorkomende kleuren uit het boekje in een kleurenpalet zetten en kijken welk kleurcontrast het beste 
  paste bij het kleurenpalet van het boekje 'Phara'. https://kuler.adobe.com/#themes/rating?time=30
- Het berekenen van kleur was origineel en mocht in de andere boekjes ook worden gebruikt maar ik moest 
  nog onderzoeken welke boekjes ik nu zou nemen. Misschien wat meer bekendere boekjes zoals tiny? 
- Karakter kinderen kan anders zijn (kiezen verschillende boeken), statistieken in hoeverre dit verschild +
  bepalen tot welke kinderen ik me wil richten in met mijn uitwerking.
- Tekst aan kleur linken? vb. kleur veranderd naarmate het verhaal vordert -> donkerdere kleuren voor slechte
  momenten, vrolijke kleuren bij goede momenten. Zo kan de stijl van het verhaal gebaseerd zijn op de kleur 
  van mijn boekje, dit werd als een mogelijke uitwerking gezien. Ik moest onderzoeken of dit al in 
  prentenboeken gebruikt word om het verhaal te vertellen. 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten